lördag 11 september 2010

Alla dessa ursäkter..

Jag har rensat min inbox idag (eftersom jag vaknade så tidigt att det är rakt okristligt...) och i min inbox låg en konversation som jag helt hade glömt bort. Ibland när jag blir konfunderad så konfererar jag med kära Fru D och hon får slå mig lite mentalt för att jag inte ska tolka in för mycket eller för lite. Rent ut, jag litar ibland mer på hennes omdöme än mitt eget.
Det lustiga är att just den konversationen är nästan identisk med den jag hade med en person igår.
Det hela handlar om alla dessa ursäkter folk slänger ur sig för att slippa forma band till andra människor (och dessa ursäkter är jag så gott som expert på, mind you.. jag jobbar i vården. Jag har människor upp i ansiktet dagligen och vet allt om att undvika att forma starka band till dem..)

Alla har vi väl varit i något stadie av förhållandebildning med någon och antingen själv sagt det eller hört det; "Jag är på en knepig plats i livet", "Det är mycket just nu", "Jag är inte stadig", "Allt är så rörigt"...
Men ärligt talat! Hur dumma ursäkter är det egentligen inte?? Det handlar ju inte om kärnfysik, antingen vill man ha en människa i sitt liv eller så vill man inte ha det! Precis så enkelt är det ju i slutändan.. Och vill man ha just den människan där så vill man ju det oavsett hur ens liv ser ut i övrigt? Det är väl snarare en fråga om den andra vill vistas i ens röra? Om den andra är villig att stötta dig på din knepiga plats i livet? Och om det sen skulle visa sig att de inte är villiga att göra det, då var ju inte den personen någon som var villig att satsa på dig?

Så enkel är väl logiken egentligen, så varför är det då så svårt att vara ärlig?
För jag tror att alla dessa ursäkter är just det ursäkter. Det är andra ord för att säga; "Jag är osäker på dig", "Jag vet inte om du är den jag vill ha i mitt liv" osv osv.
Men varför inte säga det istället? det kanske svider men livet svider. Ett konstaterat fakta. Livet svider och man får inte alltid det man vill ha.

Nej fram med ärligheten. Om någon tycker att jag inte är värd att ha i sin närhet så säg det! Istället för att linda in det i ursäkter om att det är du som är rörig. Säg det rakt ut; "Du är rörig och jag vet inte om jag vill ha dig och din röra i mitt liv!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar