torsdag 16 september 2010

Hur dumma kan människor vara?

Oftast använder jag inte den här bloggen till att gnälla över saker som är relaterade till politik och världshändelser men idag... Idag!! Nu jäklar ska det gnällas.
Jag har på min Facebook vänlista en liten amerikansk man (spelkompis!), han är väl dryga 19 år och måste utan tvekan vara den mest ignoranta person som vandrat på denna jord. Han är så fylld av hat, så fördomsfull och så, så, Elak!
Varje dag när jag loggar in så ligger det något nytt dumt i hans statusuppdateringar, och det är så skrämmande att läsa. Han hatar Muslimer. Rakt av. Kallar dem självmordsbombare, och tycker att de alla kan försvinna från jordens yta. Det är så himla onödigt. Andra försöker argumentera med honom men han bara slänger random internetlänkar i ansiktet på dem som svar (källkritik någon??)
Det som gör det så skrämmande är att en överväldigande mängd håller med honom och de som inte gör det blir kallade dumma i huvudet.

I början trodde jag att han bara skrev allt det där för att provocera, men nej. Han är ju precis så dum. Så detta är min hälsning till honom (eftersom min engelska må vara bra men inte lika adekvat som min svenska så håller jag mig till det språk jag faktiskt behärskar!)
"Med ditt hat, sprider du hat. Din intolerans kommer att sprida sig som vågor på vattnet för ur så mycket ilska kan det inte komma något annat än mer ilska. Du glömmer att du pratar om individer, någons mamma, bror, syster, farfar. Det är människor som du buntar ihop och dömer ut. Du stänger ögonen för de som älskar, som lever i fred, som vill få slut på ondskan och smärtan. Istället väljer du att se de som agerar utifrån ilska liksom du själv. Det måste vara ganska ensamt att sitta på dina höga ideologiska hästar och döma alla andra för bredvid dig duger ju ingen till såvida de inte tänker likadant. Så för att runda upp det så ska jag citera en av dina vänner; "Grow a pair and shut up!""

Det blir så roligt att läsa hans resonemang eftersom han verkar tro att kristna är oskyldiga, buddister likaså. Och framför allt så har Amerika som nation aldrig (*Fniss*) gjort någonting. *Hmmm* Som nation (nu talar jag ur en generell vinkel och bortser från de fredsälskande individerna) hur ofta har inte de stått för dödandet? Hur ofta är det inte de som stått för hatet? Hur ofta är det inte de som gått in och bestämt vad som är ok och inte? Sedan har de agerat efter sina egna värderingar och dödat i kvadrat?
Europa befolkade världen och vår väg var kantad av liken från de som ansågs vara mindre värda, vi färgade marken röd. Allt för den ideologi som var rådande.

Herregud, vi behöver inte titta långt för att inse att mänskligheten har en historia av mord. En historia av våld och förtryck. Det rättfärdigar inte WTC, men det rättfärdigar inte heller hans hat.

Och allt detta blir ju ack så aktuellt med tanke på det stundande valet i Sverige. Vi står på en plats då allt kan förändras. Där ett parti (SD) som hatar lite mer än de älskar, kan komma till makten just för att de talar om kärlek. De tycker sig tala om en kärlek till en nation, men om de inte älskar kvinnan på mitt jobb som sliter som ett djur, mannen som bor bredvid mig som alltid är ute och gungar med sina barn, tjejen min lillasyster alltid leker med, så älskar de inte mig heller och jag är svensk och ingår tydligen i deras målgrupp. Varför inte ta världen för vad den är? Det kommer alltid finnas människor som hatar, människor som ser annorlunda ut, människor som tror annat än jag och ärligt talat, så skulle jag nog inte vilja ha det på något annat sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar