tisdag 5 juli 2011

Den där listan.

Jag har suttit en del på sistone och försökt formulera ihop denna mytiska lista jag har.
Den är en aning flytande, kanske inte så precis som man skulle kunna önska, men att den är lös är kanske en fördel också?

1# Jag vill ha en man med mål i livet. Vare sig detta mål är att hitta sin egen lilla lycka eller lyckas göra 250 situps på en gång. Spelar ingen roll. Mål är bra. Själv är jag dålig på att sätta upp mål för mig själv, jag glider mest.

2# Lång (längre än mig). Det borde inte vara viktigt. Det är egentligen inte viktigt, men det känns ändå relevant?! Det är ett inlärt mönster som jag finner svårt att bryta. Men jag har brutit det förr och utesluter inte att jag kommer att göra det igen.

3# Kunna vara social utan problem. Utan att ha det som sin främsta drivkraft i livet. Ingen man som definierar sig själv genom hur andra ser honom tack. det där får jag nog med hemma när jag oroar mig för vad andra ska tycka om mig.

4# Acceptera min tro (behöver inte dela den, inte ens gilla den. Fast det underlättar, gillandet alltså). Försök mao inte övertyga mig om att gud inte finns. Det är onödigt, det är uttråkande och framför allt är det ganska så jäkla irriterande i längden.

5# Stabilitet. Snälla du man som ger dig i kast med mig och min förvirring. Var inte en man som flummar runt, var inte en man som leker med andra människors känslor. Var en man. En man som står för det du tycker, som lever som du lär och som inte skäms för att tycka om någon. Inga ursäkter. Var en man som vill ha något allvarligt, som inte planerar att fly landet om "ett par månader".. Det klingar liksom illa i mina öron.

6# Humor! Måste ju ha humor. Gärna lite mörk, sarkastisk, tramsig och flamsig.

7#Vara kultur-medveten. Dvs kunna läsa en bok som inte är en svensk deckare, kunna titta på en film som inte är Hollywood och lyssna på musik som inte är populär på radio. Med andra ord uppskatta kultur som inte är av det populära slaget. Du får gärna ha författare som du nördar in på, du får gärna nörda. Punkt.

8#Vara kreativ, och om inte kreativ vara förstående för min kreativitet och det utrymme  den faktiskt kräver. Så snälla.. skriv. Måla. Sjung. Spela. Lev ut lite. Om du så målar hamstrar lila och tvingar dem att hoppa över små hinder som ett inslag i debatten om mänsklighetens vara och icke vara, jag bryr mig inte. Det är åtminstone någon form av kreativt utlopp.

9# Smart. Intelligent. Brains! Måste ha brains. Nu låter ju jag som en jäkla zombie. Och jag vet att man inte ska vara nedvärderande mot folk, sig själv eller hårfärger men ibland är jag precis så jäkla blond som jag verkar. Det är mycket jag inte fattar, det är mycket jag aldrig kommer att fatta. Men jag kommer att försöka förstå. Och om du man med hjärna kommer i min väg, prata inte babyspråk när jag inte förstår. Spela inte överlägsen. För det är svårt nog att fråga ändå, det är svårt nog att visa att man inte hänger med utan nedlåtande kommentarer. Att negga funkar verkligen inte på mig!

10# Inte melankoliskt lagd. Eller åtminstone inte fullt så dystert lagd som jag.


Och om denna man finns så ska han veta att i gengäld kommer jag;

Laga mat, klia på ryggen. lyssna, prata, skratta, ta långa promenader, dansa vilt i köket, dricka vin en tisdag, ringa överlycklig för jag har hittat ny färg att leka med.
Jag kommer att ligga skavföttes med dig och läsa, och du dessutom är nyfiken på vad jag läser kan jag läsa stycken högt.
Vi kan duscha ihop.
Jag kan baka kakor när din familj ska hälsa på.
Jag kommer att skriva om dig ibland, drömma om dig när jag har tråkigt på jobbet, presentera dig för mina vänner, hälsa på dina.
Jag kan drömma ihop resor, vi kan gå ut och dansa.
Sova under bar himmel? Inga problem.
Jag kan till och med diska och städa om tvånget finnes.. men jag hatar.. verkligen hatar att tvätta!


Du får mao ganska mycket tillbaka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar