fredag 18 februari 2011

Det kom en tankegång idag med.

Sådärja.. då var man hemma en runda innan det är dags att jobba bort kvällen!

Hela förmiddagen har spenderats på församlingshemmet, dels på second handen och dels i intervju med en styck präst och en kvinna som har ansvar för volontärarbetet och det har gått bra. Intervjun flöt på som bara den, det var det jag hoppades att den skulle göra trots mina nerver.
När vi satt och pratade kände jag verkligen att det var detta jag vill göra.
Jag vill hjälpa till, jag vill göra en skillnad i världen.
Jag vill göra mer skillnad än jag redan gör.
Jag sopsorterar, försöker äta närproducerat och ekologiskt. Köper det mesta second hand, skänker bort det jag inte längre använder, försöker återvinna allt jag äger och har.
Men här.. Här har jag en chans att göra något bra för andra människor.
Jag har en en chans att göra skillnad för en annan individ och den tanken värmer bra.
Det är så sällan man sträcker sig utanför sin egen ram, utanför sina egna behov att det kan vara nyttigt att göra något för andra som innebär att man har noll ekonomisk vinst av det. jag kommer inte att tjäna någonting på det jag gör, mer än att jag har ytterligare ett skäl att somna gott på kvällen.
Jag har helt plötsligt ännu fler anledningar att vara jäkligt nöjd med det jag har vilket inte är så lite egentligen.
Jag har tak över huvudet, mat på bordet, kläder i en garderob, en säng att sova i och människor i mitt liv som bara vill mig väl.

Jag har tilltro till framtiden, jag litar oftast på andra människor och nu ska jag jag jobba med människor som inte har samma tur som jag.
Som blivit svikna så många gånger, som misslyckats med livet och nu får betala för det.

Just de människorna skulle kunna vara du och jag, det skulle kunna vara någon som står dig nära. Det är så lätt att hamna snett i livet, och det är så svårt att hitta tillbaka till en punkt där normaliteten är stabil igen.
Och just därför känns det så bra att kunna hjälpa till, för om jag bara lyckats ge en människa ett leende och känslan av att just den stunden är bra så har jag lyckats. Då har jag gjort något bra!

1 kommentar:

  1. Spännande att du vill ge dig in i på volontär banan inom socialt arbete! Har vi tur har kanske nästa socionom är i antågande:-) Jag välkomnar dig med öppna armar... Kram Marie

    SvaraRadera