torsdag 4 mars 2010

Politik???

Jag har återigen funnit mig i en politisk diskussion med vad jag kallar min styvfar. Han anser att jag borde gå med i Socialdemokraterna och hjälpa till att starta upp ett SSU i mitt bostadsområde. Jag förstår hans tankegångar, jag är relativt talför, men...
Han tycks hela tiden glömma bort att min kunskap om politik och politiska processer är vääldigt liten (kommer knappt ihåg det man fick lära sig i skolan!) och jag har en sak som verkligen talar emot att jag skulle starta upp någon sorts förening överhuvudtaget.
Jag lider av talarskräck, jag kan verkligen inte prata inför folk. Jag kan inte. Det låser sig helt, jag blir fumlig, babblig, det känns som om jag ska spy och det känns som om jag ska svimma. Jag glömmer bort det jag ska säga, det försvinner helt som om någon tagit ett suddgummi och suddat bort vartenda ord som är relevant i situationen. Jag tvivlar inte på att det hade varit väldigt givande att starta upp SSU i mitt lilla ghettoområde, och jag tvivlar verkligen inte på att det hade varit en utmärkt fritidssyssla.
Men för att kunna göra detta måste jag ju;
1) verkligen plugga in politiken hos samtliga partier så att jag vet vad jag pratar om.
2) Lära mig kunna förmedla detta på bästa sätt.
3) Lära mig att prata inför folk.
Det sista känns som ett oöverstigligt hinder då jag har svårt att ens hävda mig på våra jobbmöten. Vi är högst 10 personer där, och jag håller på att gå under varje gång jag måste prata inför de andra.
Jag har den konstanta rädslan att jag ska säga fel, riktigt fel. Eller att jag kommer att vara så pinsam att jag aldrig mer kan se de människorna i ögonen. Jag är väl i slutändan rädd för att jag ska vara fel, det är därför jag klär mig efter vem jag ska träffa, vilket ställe jag ska gå till, och hur jag vill bli uppfattad. Min mamma sa en gång att jag snarare skulle klä mig för mig, men när man som jag vill passa in så är det väldigt svårt att göra.

Jag sa till min styvfar att jag skulle läsa in mig på politiken och ge det en ordentlig funderare...
Det kommer jag att göra, jag är sugen men väldigt, väldigt rädd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar