fredag 25 juni 2010

Insida Vs Utsida.

Ett tankeexperiment;
Tänk på den mest udda/konstiga/fula människa du sett idag, tänk dig sedan att denna person skulle besitta allt du någonsin önskat i den person du vill dela ditt liv med.. Skulle du kunna bortse från utsidan till förmån för insidan?

Jag och några kollegor har diskuterat ganska hetlevrat på jobbet idag. Detta med vad som är viktigast; utsida eller insida. En del av dem hävdade att utsidan inte spelar någon som helst roll. Att insidan betyder allt.

Jag kan inte förneka att insidan är viktig, om inte viktigast. Men.. Det trumfar inte allt. Utan en utsida som skapar attraktion så kommer man aldrig få reda på om denna människa är något för en.
Så fungerar i alla fall jag. Jag skäms inte för att erkänna det men för mig betyder ytan en del, utan ett par vackra ögon som fångar min blick, en snygg rumpa, ett charmigt leende osv så kommer de aldrig att få min uppmärksamhet.
Om inte ytan betyder något hur kan det då komma sig att alla de kollegor jag diskuterade med var tillsammans med någon som de tyckte såg bra ut? Det är utsidan som startar intresset och insidan som får det att stanna kvar.
Om inte ytan betyder något, varför står tidigare nämnda människor och sminkar sig varje morgon? Varför tränar de inför badsäsongen? Varför går de och klipper sig? Varför köper de nya kläder? Inget av det jag nämnt bättrar din insida, om insidan nu är allt läs en bok, gå på museum, engagera dig ideellt, krama en medmänniska. Det bättrar din insida, det andra är bara fåfänga och socialt arv. För om insidan hade varit allt så hade vi inte behövt fixa med utsidan, men så fungerar det ju uppenbarligen inte.

Jag ser yta, sen ser jag personlighet. Om det innebär att jag är fåfäng och ytlig, då är jag väl helt enkelt fåfäng och ytlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar