fredag 25 juni 2010

Midsommar.

Idag är det midsommarafton, och jag sitter och morgonfilosoferar innan det är dags att gå till jobbet. Igår var jag hos sjukgymnasten, och där var en arabisk kvinna. Sjukgymnasten försökte förklara för henne att imorgon (läs: idag) var det midsommar och då var det inte öppet hos dem. Den arabiska kvinnan frågade då; whats midsommar? Vad är midsommar?? Och vet ni vad? Sjukgymnasten kunde inte svara mer än att det är tradition...

Jag och mamma vi tittade på varandra fnissade och försökte sedan själva komma på hur man skulle kunna förklara midsommar..

Här är mitt försök;
Midsommar är en tradition där människor samlas, äter sill och super skallen av sig samtidigt som de förtjusta utbrister; Nu är det verkligen svensk sommar!

Midsommar kan även vara en tradition där barnfamiljerna åker iväg och dansar runt en pinne klädd i blommor.. Barnen och de vuxna hoppar runt kring denna pinne och låtsas att de är grodor...

Men om sanningen ska fram...
Midsommar är en uråldrig kvarlevande fruktbarhetsrit. Vi sticker en midsommarstång (även känd som en stor blomsterklädd fallos) i marken och hoppas på att skörden ska bli bra. Japp...
Vi skuttar glatt omkring och låtsas att vi är grodor kring en stor snopp... När vi sen dansat färdigt så sätter vi oss till bords och äter nypotatis, sur grädde (typ), gräslök och rå inlagd fisk. Väldigt god rå inlagd fisk (speciellt den med senap!)

Personligen är midsommar en av mina favorittraditioner, mycket för att det är en av de högtider vi har under året där vi inte sitter och äter julmat i mängder.

Glad midsommar på er alla, nu ska jag gå till jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar