måndag 13 december 2010

Hjärna Vs. Hjärta.

Ibland har jag regelrätta strider med mig själv. För mitt huvud och mitt hjärta tycks vilja helt olika saker. De är i stort sett aldrig överens, om något. De drar helt enkelt inte jämnt har jag kommit fram till, helst skulle de två inte ens vistas i samma rum. Eller på samma planet för den delen, för det den ena vill gör den andra ledsen och vice versa.

Detta leder till att alla sorters beslut blir väldigt svåra, sådär äckligt komplicerade som bara strider mellan känsla och förnuft kan vara. Logik mot känslor. Infall mot eftertänksamhet. Snabba beslut mot välplanerade sådana. Snabb tillfredsställelse mot långsiktighet.

Mitt hjärta vill kasta sig hejdlöst in i alla destruktiva och intressanta situationer som uppstår på vägen.
 "Sälja allt jag äger, köpa en biljett till var-som-helst-världen och bara åka? Ja! Varför inte??"
"Gå hem med den där främlingen som har klätt av dig med blicken den senaste timmen? Tja.. det skulle ju kunna vara en intressant situation!"
"Hmm.. konstiga piller... Ska jag ta dem?? Varför inte!"

Min hjärna å andra sidan är av det mer logiska slaget.
Säga upp sig.. Å nej unga dam! sådant pysslar man inte med i kristider, sådant är inte ett acceptabelt beslut av en 26-årig kvinna!
Gå hem med en främling?? Där slår backen i på riktigt och det är jag faktiskt ganska tacksam för.
Ta konstiga piller som jag inte vet vad det är? Nej! Det kan jag bara inte göra! Och det vill jag inte heller. Det skulle vara ett tämligen korkat beslut och det är faktiskt en av de få sakerna mitt hjärta och min hjärna är överens om.

Men sen så finns det de där klurigare frågorna, sånt som har med känslor att göra men som ändå kräver ett visst mått logik. Sånt som kan få dig att falla och sånt som kan få dig att resa dig upp igen. Som "När får man falla? Hur vet man vad man egentligen vill? Vill jag ha barn eller har pressen från samhället om att jag ska vara en produktiv del av samhället till slut lyckats rota sig i mitt inre?"
"Hur vet jag att jag gör rätt livsval? Och borde jag inte ha valt något vid det här laget?"
Och det är där mitt huvud och mitt hjärta inte kan samarbeta, för mitt huvud vill ge definitiva svar medan mitt hjärta bara kastar sig in hejdlöst och ser hur det går. Mitt huvud vill ha datum och teorier med vetenskaplig uppbackning medan mina känslor bara sprallar omkring som en gammal övervintrad hippie som ser sin sista sommar.

Jag kräver inte mycket, bara att de någon gång ska dra jämnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar