torsdag 30 december 2010

Three days in a row.

Tredje dagen gillt. I natt har jag om något åtminstone sluppit feber-yran, jag har inte gråtit för att jag trott att jag varit helt ensam på nyår, jag har inte varit vettskrämd för att någon varit i min säng och jag har inte trott att min säng varit invaderad av massa råttor. Jag har inte hostat mig sönder och samman, och mina nysningsattacker slutade innan midnatt. Så jag har till och med fått sova en aning i natt. Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad det är som skjuter mitt immunförsvar så hemskt i sank. Jag tycker att jag ändå äter relativt hälsosamt, jag rör på mig mycket i jobbet, mina sovvanor är ok. Mina sovvanor kunde varit bättre men om man inte är trött, hur gör man då för att sova?
Så vad är det som gör att mitt immunförsvar är som ett grovmaskigt nät och alla bakterierna är som små jäkla spigg som bara simmar rakt igenom alla mina försök till att blockera?
Jag är sällan frisk mer än ett par veckor i stöten, särskilt under vinterhalvåret. Min kropp orkar inte kämpa emot mycket längre än så.. och sen så ligger jag där med feber, förkylningar och ont i kroppen igen.
Nåväl..
Idag är i alla fall inte lika illa som det var igår, idag kan jag röra mig något mer obehindrat, jag kan andas utan att hosta itu mina lungor, och jag kan ha mina ögon öppna utan att mitt huvud känns som om det ska sprängas. Klar förbättring skulle jag vilja påstå. Så idag bär det av till jobbet! Jag har varken lusten eller ekonomin till att stanna hemma (jag skulle ju dock ljuga om jag sa att det absolut inte var svårt att ta sig ur sängen och få på sig kläder i morse, men i gengäld.. Finns det morgnar då allt det är lätt?).

Detta är btw inlägg nummer *trumvirvel* 500! Imagine that! Tänka sig så mycket jag faktiskt hunnit skriva...
Ohwell.. Off to work I go.

3 kommentarer:

  1. Har du varit och kollat så att du inte har någon immunbrist!?! Låter som det om du har så lätt att åka på olika sjukdomar, speciellt feber, förkylning, halsont m.m!!! Kram Marie W

    SvaraRadera
  2. Att bli sjuk kan handla om flera faktorer, emun försvaret står för en stor del - men kommer man i kontakt med förmycket bakterier finns ju risken att det inte orkar med. Det jag syftar på nu kan vara att man utsätter sig för en bakterierik miljö med dålig hygien, speciellt mot vintern då folk gärna tränger ihop sig för att slippa gå ut.

    Det kan även vara mycket väl som du säger att ditt emun försvar är försvagat. Det finns många faktorer som spelar in här som kost (vitamin brist?), regelbunden sömn men även psykiskt välmående. Vid stress t.ex sänks emun försvaret drastiskt.

    Men om du känner att du blir sjuk ofta håller jag med Marie att du bör söka upp läkare, kolla lite blod värden och se om du kan ändra på något :)

    SvaraRadera
  3. Jag kanske borde pallra mig ner till vårdcentralen och få en tid hos min doktor. Det börjar ju bli bud på det iaf, för att bli sjuk hela tiden är en aniiing drygt och verkligen ingenting jag varken har tid, ork eller lust till.

    SvaraRadera