tisdag 18 januari 2011

De sju dödssynderna.

(Hieronymus Bosch)
Jag har precis börjat min utforskning av Dante Alighieris Inferno. Har länge velat läsa den, vill läsa hela den gudomliga komedin men har inte riktigt fått tummen ur häcken till att börja. Sen hittade jag den på spotify, som ljudbok på engelska självklart. Det är kanske den lates sätt att läsa men för mig passade just den varianten bäst den här gången. På så sätt kan jag filosofera och måla samtidigt som jag lyssnar. 
Kombon håller på med spelet samtidigt så det är mycket död, straff och frälsning här hemma just nu.
Jag kan inte undgå att för mig själv fundera på vilka av dödssynderna jag egentligen är skyldig till, troligen de allihop. 
Detta är i alla fall vad jag har kommit fram till.


Luxuria (Vällust)
Ja.. Lust. En av mina största synder. Jag förlustar mig, ser sensualitet i det mesta, ser närhet och omfamningar. Ser lusten i vardagen, och då talar jag inte om lusten att diska. Jag försöker följa mina passioner, och ibland så leder det mig till platser och personer som jag inte borde ge mig i kast med. Men nu var det inte det jag skulle skriva om så.. Men Vällust hamnar definitivt på min lista över begågna synder så *Check*.

Gula (Frosseri) 
Återigen ja. Jag dricker för mycket vin, äter troligen mer än jag borde. Jag njuter av mat, jag njuter av sötsaker utan att känna skam (oftast i alla fall). Jag lever i ett matmässigt överflöd och äter sällan de enkla alternativen. Så *Check*.


Avaritia (Girighet) 
Mycket vill ha mer. Need I say more? Hur många gånger står inte jag framför min garderob och suckar om att jag inte har några kläder trots att jag bevisligen har så mycket kläder att jag inte ens har galgar till dem. Jag är skadad av det konsumtionssamhälle jag lever i, där allt ska handlas, där det ska vara kläder, saker, upplevelser till bristningsgränsen. Jag har mer saker än jag behöver, och ändå så känns det ibland inte som om jag har nog. Om inte det är girighet så vet jag inte vad som är det. *Check*


Acedia (Lättja) 
Jag har varit medveten om det skriande behovet av dammning och dammsugning i över en vecka, har jag fixat det? Nope! *Check* (Den var ju barnsligt enkel)


Ira (Vrede) 
OJ! Blir jag arg ofta? Nej, men jag bär ilskan inombords istället. Jag lever inte ut den lika ofta som jag brukade, den bubblar inte lika aktivt som den brukade. Men den är inte ständigt närvarande längre. Så jag antar att jag har begått den synden också, även om jag kanske inte gör det så ofta längre. Men för sakens skull *Check*.


Invidia (Avund) 
Konstant, ofta, över mycket och lite. Jag kan bli avundsjuk på de som får plats i mindre kläder, jag kan bli avundsjuk på mina bröder för uppmärksamheten de får som jag inte fått. Jag kan bli avundsjuk på alla dessa par, som är så förbaskat gulliga. Jag kan avundas dem som har en älskad person att somna och vakna bredvid, de som har interna skämt med en älskare. Jag kan avundas dem som har ett fint hem, det är småaktigt, och hemskt men det är sant. Åter en synd på min privata lista. *Check*.

Superbia (Högmod/fåfänga)
Åh jisses.. Synd nummer Ett på min lista. Om inte min livsstil är en uppvisning i fåfänga så vet jag inte vad som är det. Jag pillar med mitt hår, fixar mina naglar, köper kläder, filar, plockar osv. Ja ni fattar ju.. så fåfängan hamnar också på min lista. *Check*

Jag är redan dömd, jag är nog redan i mitt personliga helvete. Jag har bara inte tittat utanför mina synder tillräckligt länge för att se att kring mig brinner världen. Kring mig lider människor på grund av mina val, på grund av min livsstil, på grund av mig. Så kanske hamnar jag inte i helvetet i alla fall, men då är det nog för att jag redan är där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar