tisdag 4 januari 2011

Sömn Vs. Oljefärg.

Människor säger alltid att det där med sömn är hälsosamt, så igår testade jag teorin.
Jag gick och la mig vid 23.00.
När jag vaknade i morse så var jag fortfarande trött, hängig och sömnig. Känner mig inte ett dugg piggare faktiskt. Men det kanske kan bero på att jag vaknade ett par gånger om (som vanligt).
Ett tag vid 2 funderade jag på allvar på att gå upp och fortsätta måla istället för att stanna i sängen. Men.. Nej, lika bra att stanna. Jag måste ju ge det ett ärligt försök innan jag ger upp liksom.

Nu är jag uppe i alla fall och ska snart gå till jobbet. Första arbetsdagen i år och en lång sådan dessutom. Är fast på jobbet enda till klockan 16. Drygt - ja, tröttsamt - ja, utmattande - förhoppningsvis. Förhoppningsvis så tar jobbet udden av mig så att det blir enklare att vara här hemma senare, så det blir enklare att måla.
Målar som mest och bäst när jag är i ett något avtrubbat stadie, när gränsen mellan det vakna och det sovande är som tunnast.
När gränsen mellan tårar och skratt är som mest intensiv, när gränsen mellan kärlek och hat är färgen som hamnar på mina fingertoppar och hela världen tycks vara centrerad i min handflata och på mina läppar som osagda ord.
Då målar jag som intensivast och brukar somna utmattad med färg på mina händer, min hud, mitt hår och med en tom hjärna.
Då tänker jag inte, då bara är jag.

Nu ska jag ta lite mer kaffe och sen ska jag ge mig iväg till jobbet.
Hoppas att ni alla har en riktigt bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar