måndag 29 november 2010

Om att kasta sten i glashus.

Det finns saker jag skulle vilja skriva om men som jag inte kan skriva om här. För det är känsliga saker för en del. Så jag skriver massa texter som bara ligger på min dator.

För jag kan inte publicera dem, men jag kan inte ignorera lusten att skriva heller. Så de kommer att ligga där tills jag hittar dem om ett halvår eller så och tar bort dem, trots att de betytt så mycket för mig just då.

För det är ju så.

Bara för att något har betytt så himla mycket för en betyder ju inte det att saker inte kan förändras. Saker ändras hela tiden. Saker jag tagit för givet förändras likaväl som saker jag aldrig ens skänkt en tanke.
Charmen med livet skulle jag vilja påstå, charmen med att mogna är att man accepterar att man inte är densamma nu som man var då.
Jag är inte densamma idag som jag var i Januari, jag är inte ens densamma som jag var i Juni. På ytan densamma men insidan annorlunda. Jag vill inte bli dömd för den jag var när jag var 19, jag vill inte bli dömd för den jag var när jag var 23 lika lite som jag vill bli dömd för den jag var i Januari. Saker ändras, människor förändras. Vi har den förmågan, vi kan det där.

Och framför allt så uppskattar jag inte att bli dömd av Honom.
Han som utan tvekan kastar sten i glashus.
Det är något fruktansvärt enerverande med människor som inte ser sina egna fel men som utan tvekan kan lägga sig andras liv för att poängtera deras brister. Vad du tycker spelar egentligen inte mig någon roll. Vad du vill säga om mig är inte mitt problem. Men när du säger saker till vissa personer gör du det till mitt problem, trots att det du säger och tänker om mig säger mer om dig än vad det någonsin kommer att göra om mig. Din åsikt om mig och mina val, om andras val är ärligt talat inte mitt bekymmer. Alls. Jag vet att jag inte är perfekt, jag vet att jag har brister. Att jag har fel ibland, och att jag emellanåt gör ruggigt korkade val.

Men det är inte din plats att peka på mina fel.

Och framför allt kanske du skulle välja att döma någon som inte sitter inne med information som kan orsaka dig mer skada än vad du kan orsaka mig.
Bara en tanke liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar